close
Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!
Zjistit více

Povinná školka?

1. října 2015 v 21:00 | Víla |  Aktuální dění
Četla jsem článek o tom, že předškolní děti budou muset chodit povinně do mateřské školy. Já se k tomu prostě musím vyjádřit. (zdroj: http://zpravy.idnes.cz/posledni-rok-v-materske-skolce-bude-povinny-navrhuje-vlada-poz-/domaci.aspx?c=A150923_131025_domaci_kop)

Nesouhlasím s tím. Ne a ne a ne.


Na jednu stranu chápu ten nápad. Je spousta dětí, které do školky nechodí a pak je to v první třídě brzdí. Také se určitě může stát, že se ve školce děti skamarádí a pak ta partička jde společně do školy a tam nemusí řešit seznamování, a mohou se plně věnovat učivu. Taky se tam třeba naučí rozhýbat ruku, aby se jim pak lépe psalo, naučí se sociálnímu kontaktu a tak podobně. Těch důvodů, proč ten nápad zní rozumně, je asi víc než dost.

Jenže pak jsou tady děti jako já…



Do školky jsem měla tu čest chodit od čtyř let asi půl roku. Do teď si pamatuji silný zážitek, kdy přede mnou velmi neohleduplně učitelka řekla mojí rodičce, že tak divné děcko ještě neviděla. Každé dítě baví kreslit, ale já mám i po půl roce ten blok úplně prázdný! Jestli vůbec vím, co to jsou pastelky. A že jsem celkově taková divná, s nikým se moc nebavím…

Pár týdnů na to jsem do školky chodit přestala.

Doteď si myslím, že to ta učitelka neměla říkat přede mnou. Důvod, proč nesnáším kreslení, mi ochotně profesoři vysvětlili až teď, při studiu psychologie. Problém jménem zkřížená lateralita by měla poznat asi každá aspoň trochu vzdělaná učitelka. Jde o to, že píšu pravou rukou, ale vidím levým okem. Moje obrázky jsou pak hrozně neohrabané a já jsem z toho leda tak vzteklá, protože ve své hlavě vidím obrázek dokonale, ale na papír ho přenést neumím. Takový error mezi mozkem a rukou tomu říkám.

Pravda je taková, že ačkoli jsem nesnášela kreslení, doteď mám doma snad stovky vybarvených omalovánek. To jsem milovala. Číst tiskacím jsem se naučila asi ve čtyřech letech. A psát jen o chvíli později. A jak? Úplně jednoduše. Trávila jsem celé dny se svou milovanou babičkou, která děsně ráda šila na šicím stroji a luštila křížovky. No, a když šila, někdo jí musel číst ty legendy v křížovkách ne? :D

Počítat jsem uměla taky někdy od té doby. Vyjmenovávat barvy, poznávat stromy, kytky, zvířata. V první třídě jsem se naučila malou násobilku. Tři krát tři je devět a z tebe je medvěd. A to všechno ne proto, že bych byla nějak extrémně chytrá. Jenom proto, že se mi doma měl kdo věnovat a trávil se mnou každou volnou chvíli.

Co po sociální stránce? Ani takhle jsem nebyla vyloučená. Celé dny jsem byla venku se staršími bratranci, kteří mě učili různé blbosti, ale také jsme s rodičkou neustále jezdili po návštěvách za jejími kámoškami, které měly děti stejně staré, jako já. A navíc jsem chodila do hasiče.

Takže když jsem pak přišla do první třídy, měla jsem samé jedničky, i přesto, že jsem nechodila jako ostatní předškoláci do školky. A kamarád(k)y? Ty jsem si našla okamžitě. S jedněma jsem byla v družině, s druhýma v kroužcích, s dalšíma v hasiči a jiní zase bydleli blízko.

Já si tedy myslím, že nápad je to fajn. 95 % dětí to prospěje. Jenže pak je tady těch zbývajících pět procent, kvůli kterým by se to rozhodně nemělo zařizovat povinně! Jsou to totiž děti, u kterých si myslím, že když se jim má kdo věnovat, a je jim lépe doma, neměli bychom je nutit chodit do školky a tím je zbytečně traumatizovat. Ne každý je v těch pěti natolik vyzrálý, aby vydržel daleko od rodičů. Ne nadarmo se dělá vyšetření školní zralosti u dětí, které jdou do první třídy. Stačí rok, aby se to zlomilo. Za rok se u jednoho malého prcka stane hodně věcí, které ho ovlivní. A kvůli tomu, že se bude vztekat ve školce odkládat základku? To je hloupost...
 


Komentáře

1 JennM JennM | E-mail | Web | 1. října 2015 v 21:19 | Reagovat

Já si myslím, že tak je to správně. Známá má syna a ten je strašný mamánek, aspoň si zvykl být bez maminky, osamostatnil se a našel si kamarády. Začátky jsou vždy těžké.

A s tím kreslením je to zajímavé. o.o

2 Kosma Kosma | Web | 1. října 2015 v 21:25 | Reagovat

Já s tou povinností souhlasím - právě kvůli těm 95 %, kterým to rozhodně prospěje a pokud to není povinné, půjde jich tam třeba půlka! Pak taky píšeš, jak moc se ti doma v podstatě celá rodina včetně babičky věnovala - to fakt dneska není norma! Řadě dětí pomůže i ta relativně zdravá pravidelná strava. Však tam nemusí být celý den - ty 4 h dopoledne by mělo zdravé 5 leté dítě bez rodičů zvládnout! Ale respektuji tvůj názor, byť je vytvořený na základě jediné subjektivní zkušenosti.

3 Víla Víla | Web | 1. října 2015 v 21:29 | Reagovat

[1]: Tak já píšu, osamostatněná a s kamarády jsem byla i bez školky :))

[2]: Ona to není jen jediná zkušenost. Jsem z vesnice a děcek jako já tady je plno. Kupodivu i dneska. Ale ve městech to funguje jinak, a proto i říkám, že ten návrh chápu.
Děkuji, že můj názor respektuješ :)

4 Blanka Blanka | Web | 1. října 2015 v 23:01 | Reagovat

Ano,možná to neprospěje všem,ale nikdy se člověk všem nezavděčí,takže...Za mě proč ne.Podle mě je to vhodné k socializaci.

5 :-) :-) | 1. října 2015 v 23:17 | Reagovat

Pamatuji si, jak mě jedna vyučující na ZŠ seřvala před celou třídou, že jsem něco neuměla...

Měla jsem přestat chodit do školy? :-)

Prostě jsi měla "štěstí" na krávu tak jako já. Já si myslím, že by ředitelé měli důkladně vybírat své zaměstnance. Ti by měli svou práci brát jako poslání, kor když jde o děti, které nešetrné zacházení může poškodit na celý život (byť může jít z pohledu dospělého naprostá prkotina, dítě to vnímá trochu jinak).

6 Víla Víla | Web | 1. října 2015 v 23:27 | Reagovat

[4]: A to se fakt děti ve vašem okolí nesocializují jinak?

[5]: :D Jo ve škole mě seřvali hodněkrát. Ale to už přece jen ty děcka berou věci jinak než když před čtyřletým dítětem učitelka říká, že je asi postižené :D
Ale tvůj názor se mi líbí. Pokud povinně, tak důkladně dbát na zaměstnance. :)

7 King Rucola King Rucola | E-mail | Web | 2. října 2015 v 8:37 | Reagovat

Z Tvojho hladiska je to jasné, pravdu máš.

Lenže si musíš zároveň uvedomiť, že si bola až nenormálne privilegovaná. Existujú aj "škaredé" babičky zlé, nedobré.

U nás* je školka už od pradávna povinna a dokona dochádzka veľmi kontrolovaná. Ak chceš niekam s deckom počas školského roku, máš dva dni tzv. "jokera", zdôvodnené si ich môžeš vybrať.

Neškodí to, keď sa dostáva aspoň trochu rovnosti tým deťom od malička. Neskôr budú sociálne rozdiely obrovské.

*Švajčiarsko, známe pre výborné školstvo, i keď trochu podivné, také samostatné, svojské, tvrdohlavé...

8 reveriedreams reveriedreams | E-mail | Web | 2. října 2015 v 8:41 | Reagovat

Já jsem do školky musela chodit tři roky, přestože jsem to tam nesnášela. Totiž, byla jsem odjakživa samotářka, a mí rodiče chtěli, abych mluvila s lidmi ve svém věku. No, dopadlo to tak, že mě šikanovaly. Takže ne, také nesouhlasím. Některé děti prostě ve školce být nechtějí.

9 Blanka Blanka | Web | 2. října 2015 v 8:47 | Reagovat

[6]: Znám matky,které jdou se svými robátky pouze zavřené doma.A nemusíš útočit,myslela jsem,že sneseš diskuzi a názor jiných,ale asi ne :D

10 Sentencia Sentencia | Web | 2. října 2015 v 8:53 | Reagovat

podle mě by měla předškolní docházka zůstat nepovinná. Je spousta rodičů, kterým nic jiného, než dát dítě do školky, nezbývá, protože ho zkrátka nemá kdo hlídat, když oni musí do práce. Ale ti, co tu možnost mají a ví, že se můžou prckovi dostatečně věnovat a vynahradit mu školkovskou docházku... proč ne? Nejsem zastánce ani jednoho systému, protože všude můžeš narazit na blbce. Ty jsi na něj narazila ve školce v podobě učitelky. Já do mateřinky chodila a jsem za to ráda. Na naší vesnici jsem byla jediná svého věku, takže kvůli kontaktu s vrstevníky, sociálním vazbám a celkově mému rozvoji, byla školka nedocenitelná.

11 Antea Antea | Web | 2. října 2015 v 9:08 | Reagovat

Já s tebou naprosto souhlasím! Sama jsem také nebyla typické dítě a i když jsem do školky chodila jen občas, neobešlo se to bez breku a dodneška na to ve zlém vzpomínám. Povinně by se to nařizovat rozhodně nemělo.

12 Grumpy Grumpy | Web | 2. října 2015 v 9:20 | Reagovat

Pokud vím tak by měl být povinný ve školce jen jeden rok. Přitom většina dětí, které do školky chodí, tam jsou 3 roky. Ty, co tam nechodí vůbec, jak píšeš, pak často nemají podobné základní sociální návyky jako ostatní a ve škole je potom zbržďují. Za ten rok by se toho mohly hodně naučit a přitom to nění tak strašně dlouhá doba. Z jedné špatné zkušenosti s (podle popisu) hodně špatnou učitelkou ze školky nemůžeš udělat pravidlo, nehledě na to, že kreslení není zdaleka to jediné, co se ve školce dělá. Ano, jsou děti jako ty, které mají to štěstí, že se jim rodina má čas dostatečně věnovat a mají v okolí spoustu vrstevníků, ale pak jsou takové, které matky radši nechají doma, aby jim venku něco neublížilo, nemůžou si jen tak hrát venku s ostatními dětmi (třeba ve městě) atd... Těm školka rozhodně prospěje.

13 Opica Opica | Web | 2. října 2015 v 10:40 | Reagovat

V některých oblastech to teda obří přínos rozhodně má. Jsem z města, kde dřív bylo velké ghetto "nepřizpůsobivých" a když ti takové dítě přijde do základní školy a nemá ani ty nejzákladnější návyky? Třeba vůbec netuší, jak ani kdy by si mělo mýt ruce, co s příborem a spoustu podobných věcí. A v první třídě by se mělo učit už úplně jiné věci než tohle... Mrzí mě, že jsi měla takovou děsnou zkušenost se školkou, ale nemyslím si, že ten rok by byl až tak strašný pro kohokoliv. Já chodila ještě před školkou dva roky do jeslí, protože mě neměl kdo hlídat a bylo to náhodou super :)

14 Víla Víla | Web | 2. října 2015 v 12:07 | Reagovat

[7]: Já vím, že existují i zlí prarodiče i zlí rodiče. Jenže existují i ti dobří, a za tím si stojím :)

[8]: Mně by zajímalo, jak jsi to pak měla na základce? Bylo to tam lepší?

[9]: To nebylo útočné, to byl naprosto vážně míněný dotaz. Já totiž takové neznám, když však existují, ok, beru na vědomí.

[10]: Díky za názor :))

[11]: Taky díky názor :))

[12]: To je chyba rodičů, ne školky, že nemají sociální návyky. Ale souhlasím s tebou, že dětem, o kterých píšeš, ta školka určitě prospěje.

[13]: To je ten rozdíl mezi městem a vesnicí no. Když tady žádný ghetto není a všichni umí všechno z domu.. Takže možná by bylo ideál zavést povinně do města a nepovinně do vesnic :D

15 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 2. října 2015 v 12:35 | Reagovat

Nebudu pročítat komentáře a nemám čas ani otevřít článek, ale určitě to někde zazní - povinná školka bude teda muset znamenat i dostatek míst a povinnost školky ta místa zajistit. Což bude jen výhoda, protože spousta rodičů řeší a nemá jak vyřešit hlídání dítěte, co se do školky nedostalo. Já zase chodila do školky dost brzo, i když bych nemusela, protože když mi bylo něco přes dva roky, narodil se mi brácha, ale chodila jsem. A dost mi to pomohlo, protože jsem se spřátelila s dětma, co měli nastupovat do první třídy, ovšem já jsem neměla (listopad, takže bych nastoupila v pěti letech), ale strašně moc jsem chtěla nastoupit s nimi a učitelka na tohle naléhání vzala v potaz, že umím mnohdy víc, než oni sami, zařídila se poradna a já šupala do školy. A na zákldce, na střední i na vysoké jsem se přesně o rok vyhnula poměrně katastrofám, co se děly rok po mně (na základce na druhém stupni šílená třídní rok po mně, státní maturity rok po mně, problémy s otevřením oboru a příjmáním na vysoké rok po mně). A pokud by byl rodič takový domácí pedagog, proč ne, ale plno rodičů buď nemá čas, nebo ani tušení, že by se měli dětem věnovat a ty pak umí úplný houby a nejsou absolutně připravené na výuku a to pak škodí nejen jim, ale celému zbytku třídy.

16 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 2. října 2015 v 12:39 | Reagovat

[15]: Otevřít článek na idnesu, aby bylo jasno, tenhle jo :D

17 Grumpy Grumpy | Web | 2. října 2015 v 12:58 | Reagovat

[14]: Já měla na mysli sociální návyky, které se dítě naučí jen od vrstevníků - jak zapadnout a jak se chovat ve větší sociální skupině, jak navazovat nové vztahy, poznávání jiných autorit než rodiče atd., zkrátka to, co se doma nenaučí. A ano, věřím tomu, že naprosté většině dětí to prospěje.

18 nablatech nablatech | 2. října 2015 v 13:52 | Reagovat

Také s tímto nesouhlasím. Naštěstí prý lze požádat o výjímku "domácího vzdělávání" stejně jako na 1. stupni ZŠ, nicméně i to je zbytečná buzerace rodičů. Místo, aby se řešily sociálně vyloučené lokality a děti z nich pocházející, napaříme povinnost všem - česká klasika.

[2]: Ta zdravá strava pobavila =D, a teď tu o Karkulce.

19 Kosma Kosma | Web | 2. října 2015 v 20:10 | Reagovat

[3]: Ještě mě dodatečně napadlo, že z každé povinnosti je přece spousta výjimek, když je skutečně důvod!

20 Víla Víla | Web | 2. října 2015 v 20:20 | Reagovat

[15]: Závidím, že ses těm katastrofám vyhnula. Jsem ročník přímo po tobě :D

[17]: Aha, tak to chápu. Sice se to dá naučit i v různých kroužcích, ale to je zase otázka finanční situace, a chápu, že ta není u rodičů malých dětí zrovna ideální.

[18]: i [19]: Po tom, co tady čtu ty komentáře si říkám, aby pak ty výjimky nedostaly právě ty přehnaně ochranitelské matky, které své matky nepouští do kolektivu. Ty si to jistě budou umět "vyřvat". A to se pak ta povinnost úplně mine významem.

21 Kosma Kosma | Web | 2. října 2015 v 20:34 | Reagovat

[18]: No tak vzhledem k tomu, že co tak vídám matky kolem sebe, cpou dětem ke svačince všelijaký ty Brumíky plný éček - to už je fakt lepší čerstvý chleba s pomazánkou, nebo ne? Nás se školka týká, takže nemluvím teoreticky, ale ze zkušenosti. Samozřejmě úroveň kolísá - u nás má školka vlastní kuchyni, v jídelnícku je hodně zeleniny, ryb, luštěnin, celozrnný chleba. Některé děti se tam s tím setkávají poprvé. Takže pokud Vám to přijde jako ta o kůzlátkách...

22 Jana Jana | E-mail | Web | 4. října 2015 v 15:59 | Reagovat

O něčem podobném píši i já - o vzdělávání doma. Já totiž do školky nechodila a nechybělo mi to. Jezdila jsem na koni a věnovala se mi máma nebo babička. Díky tomu jsem jezdila celkem dobře, uměla jsem rychle číst i psát, počítání jsem natrénovala. Proto si myslím, že pokud rodič u svého dítěte pozná, že mu je lépe doma a že je lepší jinde než na akademické půdě - proč jej do školky/školy hnát? Sociální kontakt - ale ten jsem měla. A popravdě - do teď mám dvě kamarádky a jsem spokojená úplně nejvíc.

23 Baruschka Baruschka | E-mail | Web | 8. října 2015 v 18:38 | Reagovat

Milá Víluško, jak já Tě chápu :-)
Ale když můžou některé maminy učit děti doma, přestože docházka do školy je povinná, pak bych byla fakt pro. Se stejnými možnostmi, jaké jsou u dalšího vzdělávání :-)
Pokud já vím, jsou to jen zkoušky jednou za čas, zda dítě opravdu pokročilo a vyrovná se vrstevníkům :-)
Za povinný poslední rok školky bych ještě loni bojovala zuby nehty...
Princeznička je v první a to v 1.B.
V áčku jsou děti ze zdejší školky, aby jako netrhali partu...
Celá třída složená z dětí, které chodily do školky.
U nás v béčku jsou děti z různých dalších školek a děti, které školku neviděly ani zdálky.
A je to sakra znát.
V áčku už děti slabikují, zatímco béčko je u písmenek.
V áčku už zapisují číslice a znaménka, jako plus a mínus, v béčku dělají stejný počet čárek, jako je lístečků na obrázku...
Děti u princezničky ve třídě neznají dny v týdnu, roční období, tvary, barvy, neumí počítat do deseti a kolikrát nechápou ani základní hygienické návyky...
Dobrá polovina třídy, takže nějakých 12 dětí, prostě brzdí.
A to nemluvím o tom, že neposlouchají, nerespektují učitele a vyrušují ostatní žáky.
Takže já jsem jednoznačně pro :-)

A minimálně jsem pro to, aby byly děti přece jen nějakým způsobem víc kontrolované. Třeba u dětských lékařů.
Děti chodí na pětiletou prohlídku, kde vlastně i testují předškolní dovednosti a ať už je vše dobré a nebo ne, stejně se to říká jen rodičům. Co třeba při nějakých nedostatcích upozornit sociálku? A pak školku nařídit?
A v případě neuposlechnutí rodičům stopnout případné dávky, tak, jako se to dělá u neomluvených hodin ve škole...
Hmmm, teď mě tak napadlo, že ve spoustě rodin vlastně vydělávají děti tím, že chodí do školy :-)

24 Čerf Čerf | E-mail | Web | 21. října 2015 v 20:48 | Reagovat

Myslím, že povinná má být skutečně pouze povinná školní docházka. Až se zjistí, že opatření nemělo takový efekt, jaký se od něho očekával (a to se, myslím, ukáže), udělá se co? Povinné dva roky?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama